Searching...
Monday, June 22, 2015
8:41 AM 0

5 Perbuatan di Bulan Ramadhan yang membatalkan puasa


Berpuasa merupakan ibadah mulia yang diperintahkan oleh Allah SWT bagi umat Islam. Ibadah ini sangat mulia, bahkan termasuk kedalam salah satu dari 5 rukun iman yang ada.

Makna bulan puasa bukan hanya sekadar menahan lapar dahaga saja, namun ada maksud disebalik itu semua iaitu untuk menjadikan seorang muslim menjadi muslim yang lebih bertaqwa lagi dalam semua hal ketika bulan Ramadhan berakhir.

Islam mengatur segala amal perbuatan umat manusia dan pada ketika bulan puasa Ramadhan ini pula amal perbuatan baik kita dilipat gandakan pahalanya. Bahkan, perbuatan-perbuatan yang tidak sesuai dengan akidah agama akan menyebabkan terbatalnya ibadah puasa kita, walaupun kita telah menahan lapar dan dahaga seharian.

“Betapa banyak orang yang berpuasa namun dia tidak mendapatkan dari puasanya tersebut kecuali rasa lapar dan dahaga.” (HR. Ath Thabrani. Syaikh Al Albani dalam Shahih At Targib wa At Tarhib no. 1084 mengatakan bahawa hadits ini shahih lighairih)

Dibulan puasa Ramadhan ini mari kita bersama-sama meningkatkan kualiti puasa kita agar lebih baik lagi berbanding puasa sebelumnya.

Kali ini akan disajikan untuk pembaca perbuatan yang boleh membatalkan puasa tersebut, agar puasa kita manfaatnya jauh dari hanya sekadar menahan lapar dan dahaga saja.

1. Menundukan Pandangan

Menahan lapar dan haus mungkin telah berjaya kita lakukan, namun apa yang kita lihat dan dengar dengan telinga sangat sukar dihindari. Maka Islam menganjurkan untuk menghindari diri dari hal-hal yang haram.

Jabir bin ‘Abdillah menyampaikan petua yang sangat baik: “Seandainya kamu berpuasa maka hendaknya pendengaranmu, penglihatanmu dan lisanmu turut berpuasa dari dusta dan perkara-perkara haram serta janganlah kamu menyakiti tetangga. Bersikap tenang dan berwibawalah di hari puasamu. Janganlah kamu jadikan hari puasamu dan hari tidak berpuasamu sama saja.” (Lihat Latha’if Al Ma’arif, 1/168, Asy Syamilah).

2. Menjaga Lisan

Dalam seharian kita terhindar dari perbuatan dusta, ghibah, mengumpat, memaki, bertengkar, banyak bergurau senda, berdebat, serta segala perbuatan yang mengundang kebencian dan permusuhan.

Rasulullah SAW bersabda, “Sesungguhnya puasa adalah perisai. Apabila salah seorang di antara kamu berpuasa maka jangan berkata kotor dan jangan bertindak bodoh. Jika ada seseorang menyerang atau mencaci, katakanlah “sesungguhnya aku sedang berpuasa, sesungguhnya aku berpuasa.”

Jika pada bulan Ramadhan saja seseorang muslim tidak dapat menjaga lisannya, apalagi bulan selain Ramadhan? Maka diharapkan setelah bulan Ramadhan berakhir, amal-amal lisan yang baik ini dapat diteruskan.

3. Menjaga Telinga

Setiap yang haram diucapkan, haram pula didengarkan dan segala perkara yang haram juga akan menyebabkan ibadah puasa seorang muslim sia-sia. Bahkan dalam Al-Qur’an disebutkan bahawa kedudukan orang yang suka mendengar berita bohong sama dengan orang yang memakan barang haram.

“Mereka itu adalah orang-orang yang suka mendengar berita bohong. Banyak memakan yang haram.” (QS. Al-Maidah: 42)

4. Hindari Yang Haram, Walaupun Telah Berbuka

Hindari tangan, kaki, dan semua panca indera dari perkara-perkara yang diharamkan, walaupun telah berbuka. Tak ada ertinya sepanjang hari menahan diri dari makanan yang halal, namun setelah berbuka melakukan perkara-perkara yang dibenci malah diharamkan.

Orang seperti inilah yang disebutkan oleh Rasululkah SAW, “Betapa ramai orang yang berpuasa tetapi ia tidak mendapatkan dari puasanya itu kecuali lapar dan dahaga.” (HR. Nasai dan Ibnu Majah)

5. Makan Keterlaluan Ketika berbuka

Dapat disimpulkan bahawa salah satu tujuan berpuasa adalah untuk melemahkan pelbagai kekuatan yang menjadi kekuatan nafsu. Maka agar tercapai tujuan mulia ini janganlah makan berlebih-lebihan kerana syahwat akan menguat dan bisikan syaitan untuk melakukan perkara yang haram akan muncul semula.


0 comments:

Post a Comment