Searching...
Friday, July 31, 2015
8:31 PM 0

Hukum wanita bersuami melakukan pembedahan payudara menjadi besar


Soalan:
Saya berumur 32 tahun, sudah berkahwin dan mempunyai 3 anak. Tahun lepas saya disahkan menghidap Kanser Payudara Tahap 1 dan untuk tidak merebak, payudara sebelah kiri saya telah dibedah dan dibuang. Apakah hukumnya jika saya ingin membuat pembedahan Reconstruction yang memasukkan Saline Solution dan bukan Silicone bagi membentuk semula payudara ke bentuk asal?
Nah, J Bahru

Jawapan:
Pembedahan dengan tujuan mengubah ciptaan Allah SWT hukumnya adalah haram. Berbeza dengan pembedahan yang dilakukan untuk mengubat penyakit atau untuk memperbaiki kecacatan seperti ketumbuhan dan sebagainya. Pembedahan dengan tujuan ingin membesarkan payu dara walau apa jenis bahan sekalipun digunakan hukumnya adalah haram.

Berbeza dengan pembedahan yang dilakukan oleh anda kerana tujuannya adalah untuk mengembalikan payudara yang telah rosak kebentuk asal jadi hukumnya adalah harus. Cuma anda harus mempastikan bahawa bahan yang digunakan bukan dari jenis yang haram dan pembedahan yang dilakukan tidak mendatangkan sebarang kemudaratan dikemudian hari.


0 comments:

Post a Comment